מה אפשר ללמוד מקמפייני הבחירות באמריקה על טיפוגרפיה?
קמפיינים לנשיאות בארה״ב הם הזדמנות טובה לקבל השראה על עיצוב טיפוגרפי- עיצוב הבנוי מטקסט בלבד. למה? כי יש מהמשותף בין עיצוב קמפיין של מועמד לנשיאות למוצרי שיווק כמו: לוגו של כנס, שקף פתיח בהרצאה, או הזמנת save the date. בכולם נדרש מיתוג טיפוגרפי פונקציונלי ובולט ויצירת זהות דרך טקסט או תאריך. רק עם הבדל אחד: בקמפיין בחירות הדרישה לפונקציונליות היא מקסימלית ולכן היא כ״כ מעניינת.
המשימה קשוחה:
איך לעצב זהות עם שם המועמד (עם הסלוגן או בלי הסלוגן), בצבעוניות ידועה מראש (אדום וכחול), ולקבל מיתוג מבדל ומיוחד.
מה ההתלבטויות:
האם להשתמש בשם המלא של המועמד? רק בשם הפרטי? רק בשם המשפחה?
האם לעצב עם פונטים סריפים עם ׳שפיצים׳ בקצה האות? (לרוב ישמשו מועמדים שמרנים)
או לעבוד עם פונטים סאן סריפים עם סיומת חלקה? (לרוב ישמשו מועמדים דמוקרטים)
משתף פה קצת חומרים מקמפיינים מהשנים האחרונות (עם בונוס חריג בדוגמא האחרונה)
ומפנה את תשומת הלב לכמה דברים:
1. לרוב העיצוב יהיה בנוי מאותיות CAPS.
2. לרוב הטקסט יהיה מיושר לשני הצדדים (יישור בלוק).
3. השימוש באייקונים של כוכבים וקווים יוצרים זהות ועוזרים לטקסט להיות אייקצ׳רי.
4. שימושים במתחים שנוצר מהבדלים כמו: אותיות גדולות מול קטנות, אדום מול כחול, פונט עבה מול פונט דק, נותנים ׳אופי׳ עניין וזכירות וויזואלית לטקסט.
1- ג׳ורג׳ בוש
החלטה אמיצה למתג את הקמפיין של בוש עם אות אחת בלבד- ה-W של שמו האמצעי.
התוצאה אייקון טיפוגרפי נקי ובולט, שמאפשר קמפיין עם זיהוי מיידי של המועמד גם ממרחק גדול (שילוט חוצות) וגם בפורמט קטן
2- אליזבט וורנר- 2020
מועמדת עצמאית דמוקרטית מ-2020
וורנר ממתגת את עצמה דרך שם המשפחה בלבד. זאת החלטה חריגה. מועמדות נשים נוטות יותר ממועמדים גברים לשלב גם את שמן הפרטי בקמפיינים שלהן.
(ע״פ מחקר של פרופ׳ קתרין הנשן, מאוניברסיטת נורת'איסטרן)
החלטה חריגה נוספת היא לשלב גוון ירוק בהיר שחורג מהאדום כחול המסורתי.
3- קמלה האריס 2020
עיצוב חכם שיוצר אייקון טיפוגרפי ״קשיח״. השימוש באותיות גדולות ויישור בלוק של הטקסט לשני הצדדים מבטיח פתרון פשוט, מהיר לשלטים, חולצות, סיכה, פודיום וכו׳
4- דונלד טראמפ קמפיינים 2020+2024
מעניין לראות את העקביות העיצובית. המסגרת והשימוש בכוכבים שמלווים (ומרעננים) את הטקסטים בבאנרים ובשלטים.
סגן הנשיא תמיד מופיע בצבע אדום (הבולט יותר מהכחול) ובכך מפצה בצבע על גודל האותיות הקטן.
5- Cable-Satellite Public Affairs Network C-SPAN:
רשת טלוויזיה אמריקאית בשירות הציבורי.
מתיחת הלוגו לשידורי הבחירות אוצר בתוכו את הדגל האמריקאי בעיצוב מצומצמם וחכם: כוכב אחד, שלושה קווים וזהו.
היתרון: שני אייקונים גדולים ובולטים, במקום דגל גנרי.
התוצאה: אייקון חכם שעובד מעולה על אוטובוס, ובגודל קטן בבאנר בשידור חי.
6- אברהם לינקולן מול הגנרל ג'ורג' מקללן
בחירות 1864 בארצות הברית התקיימו במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית, כאשר הנשיא המכהן אברהם לינקולן מהמפלגה הרפובליקנית (שייצג את המשך המלחמה), התמודד מול הגנרל ג'ורג' מקללן מהמפלגה הדמוקרטית (שתמך בהגעה להסכם שלום עם הקונפדרציה).
הכרזה של מקללן מציגה ומשווה דרך עיצוב טיפוגרפי עם חמישה (!) סוגי פונטים שונים, את הטיעונים בעד ונגד סיום מלחמת הצפון בדרום. מעבר לעיצוב הווינטג׳ עם פונטים שלא רואים כל יום, יפה לראות את הפירוק של הטיעונים למילה, כמה מילים,פיסקה וההעמדה העיצובית שלהם אחד מול השני.
コメント